sty 19th, 2010
Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google?
Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób ustalana jest pozycja reklam w sieci partnerskiej Google. Z uwagi na to, że nie ma na ten temat zbyt wielu materiałów postanowiłem omówić ten temat w artykule.
Ogólny schemat pozycji reklamy w Sieci partnerskiej
W Sieci partnerskiej efektywność reklam przeliczana jest na eCPM (efektywny CPM). W uproszczeniu wzór na eCPM można określić jako:
eCPM = CTR x 10 x CPC
CTR jest tutaj przemnażany przez 10 jako, że procentowa wartość CTR odnosi się do 100, a CPM jest przelicznikiem na 1000 wyświetleń.
Pozycja reklamy tekstowej w Sieci partnerskiej
W przypadku reklam tekstowych ich pozycja będzie obliczana na podstawie mnożnika stawki za kliknięcie i CTR (współczynnika klikalności reklamy, czyli ilości kliknięć podzielonej przez ilość wyświetleń).
Przykład
Założmy, że mamy miejsce reklamowe na witrynie obejmujące 4 miejsca wyświetlenia reklam AdWords. Innymi słowy w miejscu mogą być wyświetlone maksymalnie 4 reklamy. O możliwość wyświetlenia reklamy na tej witrynie walczy 5 reklamodawców
Reklamodawca 1 CTR = 0,5% CPC = 0,40 zł
Reklamodawca 2 CTR = 1,5% CPC = 0,25 zł
Reklamodawca 3 CTR = 0,15% CPC = 0,70 zł
Reklamodawca 4 CTR = 0,2% CPC = 0,80 zł
Reklamodawca 5 CTR = 0,7% CPC = 0,50 zł
Ostatecznie będziemy mieli więc:
eCPM ( Reklamodawca )= CTR (Reklamodawca) * 10 *CPC (Reklamodawca)
eCPM ( Reklamodawca 1 ) = 0,5% * 10 * 0,40 = 2
eCPM ( Reklamodawca 2 ) = 1,5% * 10 * 0,25 = 3,75
eCPM ( Reklamodawca 3 ) = 0,15% * 10 * 0,70 = 1,05
eCPM ( Reklamodawca 4 ) = 0,2% * 10 * 0,80 = 1,6
eCPM ( Reklamodawca 5 ) = 0,7% * 10 * 0,50 = 3,5
Koniec końców pozycje reklamy będą wyglądać następująco:
Reklamodawca 1 – pozycja nr 3
Reklamodawca 2 – pozycja nr 1
Reklamodawca 3 – brakuje dla niego miejsca i się nie wyświetla
Reklamodawca 4 – pozycja nr 4
Reklamodawca 5 – pozycja nr 2
Rywalizacja reklamy tekstowej i graficznej w Sieci partnerskiej
Jeżeli chcemy wyświetlić reklamę graficzną na określonym miejscu docelowym Google AdWords musimy wygrać aukcję z odpowiednią ilością reklam tekstowych, które mogłyby zostać wyświetlone w tym miejscu docelowym. Jeżeli więc w danym miejscu docelowym mogłyby zostać wyświetlone 3 reklamy tekstowe, reklama graficzna musiałaby wygrać rywalizację z 3 reklamami tekstowymi.
Przykład
Założmy, że mamy miejsce reklamowe na witrynie obejmujące 3 miejsca wyświetlenia reklam AdWords. Innymi słowy w miejscu mogą być wyświetlone maksymalnie 3 reklamy. O możliwość wyświetlenia reklamy na tej witrynie walczy 4 reklamodawców. Reklamodawca 1 chce wyświetlić reklamę graficzną, pozostali reklamy tekstowe.
Reklamodawca 1 CTR = 0,8% CPC = 1,40 zł
Reklamodawca 2 CTR = 0,5% CPC = 0,25 zł
Reklamodawca 3 CTR = 0,35% CPC = 0,50 zł
Reklamodawca 4 CTR = 0,6% CPC = 0,30 zł
Ostatecznie będziemy mieli więc:
eCPM ( Reklamodawca )= CTR (Reklamodawca) * 10 *CPC (Reklamodawca)
eCPM ( Reklamodawca 1 ) = 0,8% * 10 * 1,00 = 8
eCPM ( Reklamodawca 2 ) = 0,5% * 10 * 0,25 = 1,25
eCPM ( Reklamodawca 3 ) = 0,35% * 10 * 0,50 = 1,75
eCPM ( Reklamodawca 4 ) = 0,6% * 10 * 0,30 = 1,8
Łączny eCPM reklam tekstowych wynosi eCPM (2+3+4) = 1,25 + 1,75 + 1,8 = 4,8
Reklamodawca 1 z reklamą graficzną wygrał aukcję z łączymi eCPM reklamodawców nr 2, 3 i 4.
Koniec końców pozycje reklamy będą wyglądać następująco:
Reklamodawca 1 – wyświetlił reklamę graficzną, która zajęła wszystkie 3 miejsca reklam tekstowych
Reklamodawca 2 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Reklamodawca 3 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Reklamodawca 4 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Rywalizacja stawek CPC i CPM
W przypadku, kiedy w rywalizacji biorą udział również reklamy wyświetlane w modelu CPM, koszt tysiąca wyświetleń jest brany jako eCPM reklamy.
Przykład
Założmy, że mamy miejsce reklamowe na witrynie obejmujące 3 miejsca wyświetlenia reklam AdWords. Innymi słowy w miejscu mogą być wyświetlone maksymalnie 3 reklamy. O możliwość wyświetlenia reklamy na tej witrynie walczy 4 reklamodawców. Reklamodawca 1 i reklamodawca 2 chcą wyświetlić reklamę graficzną, pozostali reklamy tekstowe.
Reklamodawca 1 CTR = 0,2% CPC = 1,20 zł
Reklamodawca 2 CPM = 3 zł
Reklamodawca 3 CTR = 0,35% CPC = 0,50 zł
Reklamodawca 4 CTR = 0,3% CPC = 0,30 zł
Ostatecznie będziemy mieli więc:
eCPM ( Reklamodawca )= CTR (Reklamodawca) * 10 *CPC (Reklamodawca)
eCPM ( Reklamodawca 1 ) = 0,2% * 10 * 1,20 = 2,4
eCPM ( Reklamodawca 2 ) = 3
eCPM ( Reklamodawca 3 ) = 0,35% * 10 * 0,50 = 1,75
eCPM ( Reklamodawca 4 ) = 0,3% * 10 * 0,30 = 0,9
Reklamodawca 2 z reklamą graficzną w CPM = 3zł wygrałby aukcję reklamodawcami 1, 3 i 4. W tym wypadku rywalizował on z reklamodawcą nr 1 i połączonymi siłami reklamodawców 3 i 4. Nie z wszystkimi razem wziętymi, jako, że na miejscu reklamowym AdWords mogliby zostać wyświetleni albo jedni albo drudzy.
Koniec końców pozycje reklamy będą wyglądać następująco:
Reklamodawca 1 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Reklamodawca 2 – wyświetlił reklamę graficzną, która zajęła wszystkie 3 miejsca reklam tekstowych
Reklamodawca 3 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Reklamodawca 4 – nie wyświetlił się z powodu braku miejsca
Podsumowanie
Oczywiście jest to model nieco uproszczony nie uwzględniający dodatkowych czynników, ale daje wgląd na to, jak cały ten mechanizm działa. Z tego wszystkiego wynika końcowy wniosek, że przy reklamie graficznej w AdWords musimy założyć wyższe CPC niż przy reklamie tekstowej w Sieci partnerskiej.
W przypadku, kiedy uznasz strone za przydatna dodaj na swojej stronie link do niej.
Po prostu skopiuj i wklej link podany nizej (Ctrl+C to copy)
Wyglad linku po wklejeniu na stronie: Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google?
Dodaj link do:
| | | Y! MyWeb | +Google
Teraz tylko pytanie jakie CTR jest brane do obliczeń? tj. czy np. z dnia poprzedniego dla danej jednostki, dotyczy danej strony, czy też ogólna średnia z całości?
można próbować zawyżyć CTR dla danego bosku na jednej stronie (zrobić 5% z 5 kliknięć na 100 odsłon) a emitować go na tej bardziej konwersyjnej z większa konkurencją? ale płacić znacznie mniej 🙂
Dzięki Mariusz,
Brakowało tak szczegółowego opisu w plikach pomocy Google.
Czy tekstowa Reklama Rozszerzona jest traktowana w ten sam sposób co Reklama Graficzna ?
@Nick – ctr jest obliczany dla każdej strony
@Cezary – tak, jest traktowana jako reklama graficzna
ok, ale co z reklamami które dopiero zostały utworzone, a więc CTR nie mają wcale 🙂
[…] W przypadku kampanii graficznej w Sieci partnerskiej, aby reklama mogła pojawić się na stronie musi ona wygrać aukcję z odpowiednią liczbą reklam tekstowych, które mogłyby się wyświetlać w ramach tego miejsca docelowego.Dokładny opis tego algorytmu można znaleźć w poście: Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google? […]
[…] mi się informacja o względnym CTR w Sieci reklamowej?Jak już kiedyś opisywałem w artykule: Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google? wskaźnik klikalności kreacji w Sieci reklamowej ma bezpośredni wpływ na ranking reklamodawcy w […]
Ok, a jak wygląda kwestia automatycznie ustalanych stawek CPC, bez ustalonego „sufitu”? Czy wtedy taka reklama tekstowa zawsze wyląduje na górze?